Nyckeltal
-
1,7 %
Andel av Lundbergs innehav, 2025-08-26 -
13 353
Medeltal anställda -
2,31 kr
Resultat per aktie 2024
Husqvarna Group
Husqvarna, som grundades redan 1689, är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat robotgräsklippare, åkgräsklippare, motorsågar och trimmers. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och är världsledande inom kapningsverktyg och ytbehandlingsutrustning för byggindustrin.
Husqvarna Group består av tre divisioner. Husqvarna Forest & Garden är inriktat på produkter och lösningar för grönområden till såväl konsument som professionella användare, Gardena mot konsument via trädgårdsprodukter och Husqvarna Construction mot professionella aktörer med utrustning, service och support till användare inom byggindustrin. Koncernen har ett brett och globalt distributionsnät, konkurrenskraftigt produktsortiment och hög teknisk kompetens. Fokus är på premiumprodukter och lösningar under starka varumärken som primärt säljs via fack- och detaljhandel. Mer än 25 000 återförsäljare i fler än 100 länder representerar varumärkena Husqvarna och Gardena. Koncernen har en exponering mot snabbväxande segment såsom batteridrivna produkter, robotgräsklippare, digitalisering och andra lösningar för trädgårdsautomation.
Hållbarhet
Hållbarhet blir ett alltmer prioriterat område för kunderna, något som koncernen uppmuntrar och främjar.Hållbarhetsplanen Sustainovate 2025 är utformad för att maximera koncernens bidrag för att hantera klimatförändringar och resursbrist. Ramverket fokuserar på tre områden: driva omställning till koldioxidsnåla lösningar, tänka om och omforma för en resurssmart kundupplevelse samt inspirera till aktiviteter som gör skillnad på lång sikt. Ramverket innehåller även specifikt utformade målsättningar, så som att minska absoluta koldioxidutsläpp i värdekedjan.
Finansiella mål
Koncernens målsättning är att omsättningen årligen ska öka organiskt med 5 procent. Rörelsemarginalen ska nå 13 procent och det operativa rörelsekapitalet i förhållande till nettoomsättningen ska vara 20 procent. Vid sidan av de finansiella målen finns också ambitionen att dubbla försäljningen av robotgräsklippare, öka andelen elektrifierade produkter till två tredjedelar och fördubbla antalet uppkopplade produkter inom fem år från 2021.