Nyckeltal

  • 1,9 %

    Andel av Lundbergs innehav, 2024-11-25
  • 13 755

    Medeltal anställda
  • 3,81 kr

    Resultat per aktie 2023

Husqvarna Group

Husqvarna, som grundades redan 1689, är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat robotgräsklippare, åkgräsklippare, motorsågar och trimmers. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och är världsledande inom kapningsverktyg och ytbehandlingsutrustning för byggnadsindustrin. 

Husqvarna Group består av tre divisioner. Husqvarna Forest & Garden är inriktat på produkter och lösningar för grönområden till såväl konsument som professionella användare, Gardena mot konsument via trädgårdsprodukter och Husqvarna Construction mot professionella aktörer med utrustning, service och support till användare inom byggindustrin. Koncernen har ett brett globalt distributionsnät, konkurrenskraftigt produktsortiment och hög teknisk kompetens. Fokus är på premiumprodukter och lösningar under starka varumärken som primärt säljs via fack- och detaljhandel. Mer än 25 000 återförsäljare i fler än 100 länder representerar varumärkena Husqvarna och Gardena. Koncernen har en exponering mot snabbväxande segment såsom batteridrivna produkter, robotgräsklippare, digitalisering och andra lösningar för trädgårdsautomation.  

Hållbarhet 

Hållbarhet blir ett alltmer prioriterat område för kunderna, något som koncernen uppmuntrar och främjar. Bolagets hållbarhetsplan Sustainovate 2025 fokuserar på tre områden: driva omställning till koldioxidsnåla lösningar, tänka om och omforma för en resurssmart kundupplevelse samt inspirera till åtgärder som gör skillnad på lång sikt. Koncernen har även specifika miljömål, bland annat ska bolaget minska koldioxidutsläppen med 35 procent i hela värdekedjan fram till 2025 jämfört med 2015 års utsläppsnivåer. 

Finansiella mål 

Koncernens målsättning är att omsättningen årligen ska öka organiskt med 5 procent. Rörelsemarginalen ska nå 13 procent och det operativa rörelsekapitalet i förhållande till nettoomsättningen ska vara 20 procent. Vid sidan av de finansiella målen finns också ambitionen att dubbla försäljningen av robotgräsklippare, öka andelen elektrifierade produkter från 38 procent till runt 67 procent och fördubbla antalet uppkopplade produkter inom fem år från 2021. 

FINANSIELLA NYCKELTAL
Husqvarna Group 2

NETTOOMSÄTTNING PER DIVISION

  • Husqvarna Forest & Garden 60,0%
  • Gardena 24,0%
  • Husqvarna Construction 16,0%

Ordförande Tom Johnstone
VD Pavel Hajman
Styrelseledamöter med anknytning till Lundbergs Katarina Martinsson, Lars Pettersson